גודל טקסט      
דלג על בר עליון
בר עליון

כפר קאסם? התנצלות? (שמעון פרס)

28/12/2007
   

ייתכן שזה משהו שמעון פרסי כזה. ייתכן שמדינת ישראל לא באמת התנצלה בשבוע שעבר בפני תושבי כפר קאסם. מה קרה בכפר קאסם? ב-1956 נטבחו 47 מתושבי הכפר על ידי שוטרי מג"ב בזמן ששבו לבתיהם ולא ידעו שבמקום הוטל עוצר. הם הוצאו מרכביהם ונורו. הם היו ערבים אזרחי ישראל. כלומר, הם היו ישראלים. עמך, לא חברי ארגון טרור. "טבח כפר קאסם" עדיין זיכרון חי. גם המשפט הישראלי זוכר את הטבח. המונח "פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור של אי חוקיות מתנוסס מעליה", נוצק בפסק דין כפר קאסם. עד היום המונח בשימוש בישראל. הטבח חלק מהזיכרון הקולקטיבי של ערביי ישראל, מהזהות ומהאזרחות. גם השמאל וגם הימין היהודיים זוכרים את כפר קאסם, שבו הוצג בפועל סיפור השולטים (היהודים) והנשלטים (הערבים). במשך השנים חינכו עצמם רוב הישראלים להדחיק מעט את הטבח. והנה, לפני שבוע ביקר שמעון פרס בכפר קאסם (ביקור עבודה רשמי) והתנצל שם על הטבח: "כאן קרה בעבר אירוע קשה ביותר, שאנחנו מצטערים עליו מאוד". לשכת פרס: "הנשיא דיבר בשם המדינה". אבל באחרונה לא נרשם דיון מהותי בממשלה או בכנסת בעניין הטבח. לא פורסם על החלטת מדינה להתנצל על הטבח. לא פורסם נוסח התנצלות. הנוסח הוא לפעמים המהות. ההתנצלות הנ"ל של פרס ("אירוע קשה ביותר") מנוסחת באופן כמעט עילג, באופן כללי, לא מדייק. אגב, ההלכה היהודית מחייבת התנצלות (בקשת מחילה) מדייקת המתארת את הדברים במלואם. ההלכה היהודית אוסרת לקרוא לטבח "אירוע קשה ביותר". אם אין לפני שמעון פרס כללי התנצלות ישראליים, מדוע לא ייעזר באלו היהודיים? ובכלל, הרושם המתקבל, גם מהשקט שאחרי דברי הנשיא בכפר קאסם, הוא שהמדינה לא באמת התנצלה כמדינה, כלומר באופן מלא, מוסדר. וכן שהציבור בכללותו לא התרשם שהמדובר בהתנצלות. אלא? בדיבור שמעון פרסי שכזה, כלומר בשמעון פרסיות שכזו. לנוסח העילג הזה של שמעון פרס אין כוח מרפא. יש לו בעיקר תכונה של קצף. תיק כפר קאסם לא נסגר. מה גם שמ"המופע" הזה של פרס לא נעלם כליל האלמנט הפיאודלי הישראלי הישן: החזק בוחר מתי ואיך להודיע לחלש על שינוי בעמדתו, ללא דיאלוג אמיתי עם החלש. שמעון פרס נשיא הראיסים היהודים. 

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד